Resources

Gericht adverteren via televisie.

Met ons format Boven de Massa onderzoeken we welke kanalen je als ondernemer kan inzetten om je doelgroep op een efficiënte manier te bereiken! We bekijken wat je kan doen en hoe je de ROI kan meten.

Televisie is een krachtig massamedium!

Met TV kun je op korte termijn heel wat mensen bereiken, het is dan ook een massamedium. Snel naamsbekendheid verwerven, maar niet echt doelgericht, dat is meestal nog de perceptie, maar klopt dit nog wel?

Volgens Wini Symoens van DPG Media dient dit alvast genuanceerd te worden. “Zelf beschikken we bij DPG Media over de zenders VTM, VTM2, VTM3 en VTM4, die vullen we aan met longtail zenders als MTV, Eurosport en meer om ons bereik te vergroten en specifieke doelgroepen te kunnen bereiken. Sinds 2 jaar kunnen we trouwens ook heel gericht werken en op doelgroep targeten, dat doen we met zogenaamde ‘Addressable TV’.”

Wat is ‘Addressable TV’?

Bij ‘Addressable TV’ kan de doelgroep heel nauwgezet en concreet afgebakend worden. Zo kun je met je boodschap vooraf bepaalde segmenten van kijkers bereiken. Via de Digibox is immers reclame op maat mogelijk.

Zo kan het dat bepaalde mensen de ene spot te zien krijgen, en andere mensen een andere spot. Dit kan omdat we samenwerken met zowel Proximus als Telenet. Zo kunnen we bijvoorbeeld targeten op regio, maar ook veel dieper. Denk maar aan het geslacht, de leeftijd, op huiseigenaars of zelfs mensen met huisdieren.

Daarvoor beschikken we over onze eigen data van bijvoorbeeld HLN.be en VTM GO, maar we hebben ook de gegevens van Proximus en Telenet. Deze twee kunnen we nog aanvullen met gegevens van externe partner Bisnode. Deze 3 bronnen zorgen ervoor dat we de spots heel gericht kunnen aanbieden en tonen.

Het lanceren van een spot, hoe pak je dat aan?

Je contactpersoon bij DPG Media helpt je bij het lanceren van je spot. Samen bekijk je de segmenten en doelgroepen. Op basis van je wensen wordt er een plan opgesteld, waarna je spot uitgeleverd wordt. Kies je voor ‘Addressable TV’ dan wordt je spot los van zender en programma uitgeleverd aan de geschikte doelgroep. Zo adverteer je heel doelgericht en verschiet je je pijlen niet in het wilde weg.

“We kunnen gericht targeten op regio, maar ook op geslacht, leeftijd, op huiseigenaars of zelfs mensen met huisdieren.”

Rendement meten

Het rendement van een televisiespot is niet alleen meetbaar aan de hand van een verhoging van het aantal bezoekers in je zaak. Vaak wordt TV-reclame ingezet om de naamsbekendheid te vergroten en meer traffic te genereren. Aan het einde van elke campagne ontvang je een rapport dat aantoont hoeveel mensen zijn bereikt en de frequentie waarmee de spot werd uitgeleverd. 

Is adverteren op TV peperduur?

Een ‘Addressable TV-campagne’ kan al vanaf € 10.000, maar ‘the sky is the limit.’ We kunnen extreem ver gaan in het targeten en de frequentie. Het is best om rechtstreeks contact op te nemen met een contactpersoon bij DPG Media om de mogelijkheden te bespreken.

De aflevering van Boven de Massa:

Video afspelen

Nog geen televisiespot? Swift to the rescue!

Voor je met een Addressable TV-campagne kan starten, dien je natuurlijk te beschikken over een prachtige, uitnodigende televisiespot die de identiteit van je bedrijf ondersteunt en tot meer verkoop leidt.

Vaak heb je maar enkele seconden om je doelgroep te overtuigen. Hierbij kan Swift je perfect helpen! We werken efficiënt samen met DPG Media en kunnen je begeleiden bij de creatie van de perfecte spot.

Trouwens, de spot die we voor televisie creëren, kan je ook op andere kanalen inzetten, zoals je website of social media.

Video afspelen