Met ons format Boven de Massa onderzoeken we welke kanalen je als ondernemer kan inzetten om je doelgroep op een efficiënte manier te bereiken! We bekijken wat je kan doen en hoe je de ROI kan meten.

De kracht van radio!

Radio kent een buitengewoon bereik. Elke dag worden er maar liefst 4,5 miljoenen Vlamingen bereikt, die gemiddeld 4 uur en 13 minuten per dag luisteren. De kans is dus groot dat er heel wat mensen uit jouw doelgroep luisteren. Anthony Kisters van DPG Media vertelt er graag wat meer over.

Zend je radiospot regionaal uit!

DPG Media, dat zijn voornamelijk de merken Qmusic, Joe, Topradio en Willy. “Met deze zenders bereiken we wekelijks meer dan 2 miljoen mensen, waarbij we heel wat mensen van ‘s ochtends tot ‘s avonds vergezellen.

Wij zetten voornamelijk in op nationale zenders, maar er kan regionaal ontkoppeld worden. Dit wil zeggen dat je afhankelijk van de frequentie van de radiozender, ook regionaal kan targeten.

Zo kun je je radiospot op Topradio bijvoorbeeld enkel in Antwerpen laten beluisteren. Zo target je regionaal, vermijd je waste en kun je op een snelle manier en heel gericht de mensen in je doelregio’s je boodschap meegeven.”

Een goede radiospot?

“Een succesvolle spot is duidelijk, niet te complex en bevat niet te veel info. Een heel herkenbare jingle werkt. Dit is een geluid dat je merkidentiteit benadrukt. Een spotje met een grote herkenbaarheid werkt beter.

Verder kun je ook spelen met de spotlengtes. Wil je meer naamsbekendheid? Dan raden we spots van minstens 20 à 30 seconden aan. Activerende spots kunnen dan weer wat korter.

Een radiospot valt makkelijk op te nemen en dit kan al vanaf 1.500 euro voor de creatie.”

“Een succesvolle spot is duidelijk, is niet té complex en bevat niet te veel info.”

Een radiocampagne is best betaalbaar!

“Een nationale radiocampagne kost aardig wat geld. Dan spreek je toch al snel over een budget van 25.000 euro per week. Wil je regionaal adverteren, bijvoorbeeld op Topradio? Dan kan dit al vanaf 2.000 euro per week. Voor 8 à 10.000 euro heb je echt al wel een uitstekende regionale reclamecampagne.”

Is de ROI van radio meetbaar?

“Het is belangrijk om een activerende call-to-action mee te geven in je radiospot. Radio is een echte traffic builder zowel naar fysieke winkels als naar de website. Radio brengt effectief meer mensen naar de winkel of de site. Die resultaten kunnen perfect gemeten worden tijdens de periode dat de spot loopt op de radio.”

De aflevering van Boven de Massa:

Video afspelen
bal swift