Het nut van een professioneel logo

Een logo is enorm belangrijk voor je zaak. Coca-Cola, Audi, Telenet, Nike… denk maar eventjes aan enkele grote merken en ik ben er bijna zeker van dat je direct hun logo voor de geest kunt halen. De belangrijkste rol van een logo, is om jouw bedrijf of activiteit een eigen identiteit te geven. In dit artikel geven we meer uitleg over de relevantie en het nut van een sterk logo.

1 // Creëer een goede indruk

Er is zoveel concurrentie tegenwoordig dat je amper de kans krijgt om je naar de buitenwereld te profileren. Een sterk logo kan ervoor zorgen dat jezelf onderscheidt van de rest en dat je juist dat streepje voor hebt op je concurrentie. 

Het internet zorgt ervoor dat het voor potentiële klanten enorm makkelijk is, om verschillende merken met elkaar te vergelijken. Je wilt daarom toekomstige klanten niet aan jouw neus voorbij zien gaan. De kans dat dit gebeurt, is groter als je logo amateuristisch overkomt. De eerste tip die wij hier zeker willen meegeven is dat je jouw ontwerp laat maken door een professional. Er is namelijk niets zo duur als een goedkoop ontwerp.

Een professionele look wekt het vertrouwen van je klant. Het is dus belangrijk dat je niet over een nacht ijs gaat aangaande jouw logo keuze.

“Er is niets zo duur als een goedkoop ontwerp.”

2 // Onderscheid je zelf van de concurrentie

Er zijn symbolen die direct worden geassocieerd met bepaalde industrieën of producten. Denk bijvoorbeeld maar aan een Italiaans restaurant met als logo een Italiaanse chef met een grote lange snor en een witte koksmuts of een slager met als logo een rund. Dit zorgt ervoor dat je klanten direct weten waar je logo en je bedrijf voor staat. Duidelijkheid is belangrijk voor klanten.

Pas wel op: een logo moet niet te typisch zijn. Als je u wilt onderscheiden van je concurrentie kan je kiezen om iets creatiever uit de hoek te komen. Het beste kies je voor een logo dat authenticiteit en originaliteit met elkaar combineert.

3 // Communiceer de waarden van je merk

Hoewel het eerste doel van je logo is om je bedrijf of merk een identiteit te geven, kan het ook gebruikt worden om de boodschap en waarden van je merk uit te dragen.Een voorbeeld hiervan is het logo van Carrefour. Carrefour is het frans voor ‘kruispunt’, het Carrefour-logo heeft twee pijlen aan, zowel de linker- als de rechterkant. Verscholen tussen de twee staat de letter ‘C’. De pijlen binnen het logo benadrukken de naam van het merk, zo wordt er letterlijk een kruispunt gecreëerd. Ook pas dit bij de filosofie van het bedrijf, namelijk een kruispunt zijn voor verschillende producten en diensten.

logo carrefour

4 // Essentieel om je brand op te bouwen

Er zijn zoveel mogelijkheden om je brand of merk op te bouwen. Maar een goed logo is hier wel de basis van. Visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, brochures, flyers, website, belettering, vlaggen, sociale media; nieuwsbrieven, interieur. Er zijn tientallen zaken waar je aan kan denken.

5 // Je komt het overal tegen

Je logo kan je gebruiken voor het doortrekken van je huisstijl. Het is een manier om je merk en boodschap te adverteren, of het nu in de winkel is, bij klanten thuis of online. Als je jouw brand hebt ontwikkeld en met succes aan je logo hebt gekoppeld, wordt alles wat je doet en maakt, geassocieerd met het logo en het merk. Een logo is dus essentieel voor de branding van je bedrijf. Logo’s zijn een noodzakelijk onderdeel voor het aanmaken van een huisstijl. Het is vaak ook de eerste stap naar potentiële klanten toe. Het logo is een van de eerste zaken waar toekomstige klanten mee in aanraking komt.

Enkele tips

Als afsluiting willen we nog enkele tips meegeven. Je kan de kosten van je logo beperken, door zelf goed na te denken over wat je wil. Zo kan je zelf misschien al enkele schetsen vooropstellen of voorbeelden meenemen naar je meeting. Zo zal het proces vlotter verlopen. Het is ook belangrijk dat je op dezelfde golflengte zit met je ontwerper. Hoe vlotter de communicatie met je designer, hoe beter het eindresultaat en hoe sneller je logo af is. Luister ook naar het advies van je ontwerper. Eerlijkheid duurt het langst, kies voor een ontwerper die je advies geeft in plaats van gewoon iemand die de opdracht uitvoert. Een goede designer zal je dan ook tegenhouden wanneer je logo niet is aangepast aan je doelpubliek.

Jouw logo laten maken?

Zoek je een goede designer die zowel advies kan geven als een luisterend oor kan zijn? Swift is jouw ideale partner in crime. Stuur ons zeker een berichtje om dit allemaal verder te bespreken!