Met ons format Boven de Massa onderzoeken we welke kanalen je als ondernemer kan inzetten om je doelgroep op een efficiënte manier te bereiken! We bekijken wat je kan doen en hoe je de ROI kan meten.

Drukwerk wordt steeds persoonlijker.

Stefan, marketeer van opleiding en met grafisch bloed in de aderen is zaakvoerder van DigitalPrinting.be. De voorbije jaren zag hij de markt van drukwerk enorm evolueren. Van grote aantallen in dezelfde versies, kwam er een switch naar minder aantallen en verschillende, gepersonaliseerde versies. Met drukwerk kan de doelgroep vandaag de dag persoonlijk aangesproken worden, waardoor de info relevanter is en beter blijft hangen.

Drukwerk is emotie

Marketing expert Martin Lindström schreef er een boek over: zintuigen leggen een extra laag over communicatie. Wel, dat is exact wat je met drukwerk doet: de zintuigen prikkelen.

Met online communicatie bereik je er slechts twee: horen en zien. Drukwerk voegt daar een derde aan toe: voelen. Maar er kan ook met geurinkt gewerkt worden voor nog eentje extra. Tactiele zaken zoals drukwerk vullen online dus naadloos aan. De boodschap is dan ook online moet, maar laat offline niet links liggen. Drukwerk zorgt voor emotie.

Creativiteit is de sleutel!

Het uitgangspunt is steeds, wat wil je bereiken? Soms vragen mensen om grote aantallen, maar zijn kleinere aantallen met personalisatie doeltreffender. Met drukwerk kun je vandaag de dag heel gericht werken.

“Zintuigen leggen een extra laag over communicatie. Met drukwerk kan je meer zintuigen gaan prikkelen!”

Is de ROI van print moeilijk meetbaar?

Het resultaat van drukwerk moeilijk meetbaar? Ergens klopt dat wel, maar door er online bij te betrekken kan het wel. Zo kun je op je drukwerk bijvoorbeeld een QR-code opnemen die mensen naar een landingspagina met een duidelijke CTA brengt. Zo versterken beide elkaar, kunnen er toch gegevens gecapteerd en resultaten gemeten worden.

100% respons mogelijk!

100% respons op drukwerk onmogelijk? Toch niet! Iedereen krast! Zorg voor een krablaagje op je drukwerk en je bent zeker dat je boodschap gezien wordt. Dit om maar aan te geven, print is niet dood, je moet er creatief mee omgaan.

De aflevering van Boven de Massa:

Video afspelen
bal swift