Hey ,

Rob – ook wel bekend als Robert Cialdini – weet het al langer: wil je iets krijgen, dan geef je best eerst zelf iets weg. Dit principe, beter bekend als de wet van wederkerigheid, is één van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Het werkt niet alleen op persoonlijk vlak, ook in zakenrelaties werpt het zijn vruchten af. Hoe dan? Door het simpele psychologische feit dat wanneer je iets krijgt, je je – geheel onbewust – sociaal verplicht voelt iets terug te doen.

Quid pro Quo

Anders gezegd: ‘voor wat hoort wat’. En dat mag je best letterlijk nemen, want in ruil voor een kleine geste, krijg je heel wat terug. Meer merkbeleving, meer merkloyaliteit en meer business? Het zit allemaal verpakt in een goed gekozen relatiegeschenk.

In onze nieuwste Boven De Massa sprak ik met Lex van L’exsellent die precies weet hoe je dat aanpakt.

Concrete brainstormsessies voor strategische marketingacties

We zeiden het al, zomaar wat in het wildweg boven de massa proberen uitsteken dat kan iedereen. Wil je je doelgroep écht raken, dan heb je een strategie nodig. Het ‘see, think, do, care-model’ is altijd ons uitgangspunt. Met dit model – bedacht door Google’s strategische marketingprofeet Avinash Kaushik – belicht je marketingkansen vanuit klantperspectief en krijg je antwoord op twee vragen:

 

Wat heeft je klant nodig op welk moment?”

&

“Welke marketingacties en touchpoints kan je hieraan koppelen?”

De relatiegeschenken van Lex vallen onmiskenbaar in de ‘care’-fase, maar wat met de andere fases? Welke marketingkansen benut jij en welke laat je momenteel nog aan je voorbij gaan? Onze Think Tank helpt je op weg!

Rebranding Blulinc

Wij houden wel van een uitdaging. Voor Blulinc – een grote smart charging speler – stak de Swift Think Tank de koppen bijeen. Het resultaat? Een totale rebranding, een nieuwe website en een bijpassende lancering van de belangrijkste socialmediakanalen. En last, but not least: knallende videomarketing die we in alle fasen van de customer journey konden inzetten.