Het belang van een goede merkbescherming
In onze eerste aflevering van Boven De Massa verwelkomen we Danielle Peenen van het bedrijf Peenen IP uit Wijnegem. Danielle heeft dit bedrijf nog niet zo heel lang, maar ze is wel al jarenlang actief in de wereld van IP (intellectual property). Dit maakt van haar dé uitgelezen persoon om ons meer te vertellen over intellectuele eigendommen.
Hoe kom je terecht in de wereld van IP?
Danielle is onrechtstreeks door haar interesse in talen terechtgekomen in de wereld van intellectual property. Na haar talenstudies startte ze met vertaalwerk in een groot kantoor dat gespecialiseerd is in IP. Hier creëerde ze een grote interesse in merken, en vandaag de dag houdt ze zich nog steeds bezig met merkregistraties.
Hoe belangrijk is intellectual property?
Intellectual property is heel belangrijk voor kmo’s. Het is een juridisch sterk instrument dat ervoor zorgt dat je jouw merkrecht kan verdedigen. Heb je dit niet? Dan val je terug op de regels van het gemene recht. En in bepaalde gevallen is het zelfs helemaal niet mogelijk om op te treden als je concurrentie krijgt wat betreft je merknaam… Dat wil je voorkomen, toch?
Je merk beschermen
Je eigen merk wil je natuurlijk het liefst zo goed mogelijk beschermen. Merken zijn niet alleen woorden of namen. Het kunnen ook gewoon emblemen zijn of het uitzicht van een verpakking. Wist je dat het zelfs mogelijk is om een kleur af te schermen voor een bepaalde dienst of product? Het kan zelfs nog gekker! Zo is ook een bepaalde klank afschermen voor bijvoorbeeld een jingle een mogelijkheid.
Bij merken draait het allemaal rond herkenning. Je moet iets kunnen herkennen in de grote markt waar zoveel aanbod is, want hier dient een merk voor. Maar hoe herken je een goed merk? Je moet direct kunnen zeggen van welk bedrijf iets afkomstig is. Dit is de essentiële functie van een merk.
Het bewaken van je merk
Eens je officieel eigenaar bent van een merkregistratie, kan je hier een bewaking voor instellen. Dit is nuttig, want deze bewaking detecteert alle nieuwe merkaanvragen in het merkenregister. Dankzij de bewaking word je verwittigd als iemand een aanvraag indient voor iets wat sterk in de buurt komt van wat jij doet. Je hebt dan de kans om hier op een eenvoudige manier op te reageren. Je kan de ‘hangende’ nieuwe aanvraag zelfs stoppen. In de praktijk gebeurt het echter vaak dat er interactie is tussen de bedrijven en dat ze duidelijke afspraken maken qua gebruik omtrent de merkaanvraag. Wil de andere partij bijvoorbeeld een bepaalde dienst aanbieden, maar bied jij dit als eigenaar van een merkregistratie al aan? Dan moet de andere partij deze dienst uit zijn aanbod halen.
Het belang van een grondig vooronderzoek
Ben je van plan om je merk te registreren? Dan is het belangrijk dat je op voorhand grondig onderzoek doet! Merkaanvragen voor de Benelux komen allemaal binnen bij het BOIP. Is er sprake van een oppositie? Dan gaat de onderzoeker van het BOIP aan de hand van de merkenwetgeving kijken of er toch geen mogelijkheid is om de 2 merken naast elkaar te laten leven. Er mag dan wel geen concrete verwarring zijn, want verwarring is het grootste criterium van merkinbreuk. Is er sprake van een aanvraagsrisico? Dan gaat de aanvraag wellicht niet door en kan deze afgeblokt worden.
Hoe registreer ik mijn merk?
Cool, je wilt je eigen merk laten registreren! Vergeet dan niet dat hier heel wat bij komt kijken. Eerst moet je bepalen welke richting je wilt uitgaan met je merk. Heb je al een bestaand bedrijf? Dan is het ook belangrijk dat je naar de toekomst kijkt. Je moet namelijk weten welke weg je wilt inslaan en je moet duidelijk kunnen aantonen welke diensten je wilt behandelen onder je merk. Een grondig onderzoek is dus essentieel.
Heb je een merkaanvraag ingediend? Dan gaat hier een drietal maanden over voor de aanvraag volledig afgerond is. Binnen die 3 maanden kunnen andere partijen die een bewaking hebben ingesteld, reageren op jouw aanvraag.
Zelf onderzoek doen of een professional inschakelen?
Het is niet altijd aangeraden om zelf onderzoek te doen. Je wordt dan namelijk geconfronteerd met een heleboel namen van producten en diensten in verschillende categorieën. Je moet dit goed kunnen interpreteren, en daar ligt het probleem. Als je niet thuis bent in de wereld van IP, weet je niet wat de criteria zijn voor bijvoorbeeld merkinbreuk. Daarom is een professional met de juiste kennis en ervaring inschakelen, zoals Danielle, een goed idee.
De zoektocht naar een unieke merknaam
Ben je aan het brainstormen over een goede, unieke naam voor je merk? Dan heeft Danielle een goede tip: Google de potentiële naam en kijk wat eruit komt. Zie je al verschillende dingen verschijnen die identiek zijn aan wat jij doet? Blijf hier dan af, want dan is er geen sprake meer van originaliteit? Raadpleeg ook zeker het KBO en kijk op social media.
Slapende merkregistratie
Wist je dat er ook zoiets bestaat als een slapende merkregistratie? Als je een merk geregistreerd hebt, maar dit nog niet gebruikt, dan heb je wel al de merkrechten voor de eerste 5 jaar. De eerste 5 jaar heb je namelijk nog geen gebruiksplicht. Ook al gebruik je jouw merk niet, als het in het merkenregister zit, kan je het nog steeds opeisen.
Hoeveel kost een merkregistratie?
Aan het registreren van een merk is natuurlijk een prijskaartje verbonden. Spreken we van een merkregistratie in de Benelux, inclusief het laten uitvoeren van een goed onderzoek? Reken dan onder de € 1000. Je geniet dan van een bescherming voor 10 jaar.
Verschillende tekens
Intellectual property gaat gepaard met verschillende speciale tekentjes. Geen idee waar deze voor staan? Danielle weet ons hier gelukkig meer over te vertellen:
©
Dit teken staat voor Copyright en is overgewaaid uit de VS. Je ziet het heel vaak voorbijkomen en kan dit koppelen aan auteursrecht. Vanaf het ogenblik dat je iets creëert met een bepaalde originaliteit en waar een bepaalde stempel op zit, kan je auteursrecht opeisen. Bijvoorbeeld voor vormgevingen (denk aan de manier waarop een site gepresenteerd wordt) gebruiken ze ©.
Belangrijk is wel dat aan dit teken een vaste datum gekoppeld wordt. Je moet kunnen aantonen dat je op een bepaald moment een creatie gemaakt hebt die tastbaar of hoorbaar is, anders is het niet mogelijk om een auteursrecht te registreren.
®
Dit teken staat voor Registered. Je toont dan aan dat jij je merk officieel geregistreerd hebt. Bovendien staat dit teken voor betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Het schept vertrouwen en versterkt bovendien je merk.
™
Dit teken staat voor Trademark. Met dit teken toon je aan dat je de nodige stappen aan het nemen bent om jouw merk af te schermen, maar dat de procedure nog bezig is. Ook dit symbool is van de VS overgewaaid naar België. In de Benelux is dit teken van toepassing de eerste 3 maanden na het indienen van je registratie.
Relatieve gronde - België vs. Amerika
Een groot verschil tussen België en de VS? In de VS doen ze wel onderzoek naar relatieve gronde. Dit onderzoek houdt in dat de onderzoeker de bevoegdheid gekregen heeft van de wetgever om te kijken wat er al in het merkenregister aanwezig is. Dit kan echter wel de procedure van de aanvraag vertragen. Daarom duurt het in de VS langer om een merk te laten registreren.
Laat je bijstaan door
iemand die je raad kan geven
Een waardevolle tip van Danielle voor startende ondernemers, is om je te laten bijstaan door iemand die je advies kan geven op het vlak van het kiezen van een merk. Het is niet aangeraden om zomaar een naam te kiezen die goed in de mond ligt of die marketingwise veel potentieel heeft.
Heb je een naam gekozen? Blijf dan weg van social media tot je jouw aanvraag hebt ingediend en je zeker bent dat deze juridisch goed afgeschermd is. Pas dan kan je online beginnen pronken met je nieuwe merknaam.