Drukwerk is en blijft relevant
Is drukwerk in dit digitale tijdperk voor de vergeetput? Helemaal niet! In onze nieuwe aflevering van Boven De Massa bespreken wij het belang van drukwerk met Nathalie Biermans van Bode van Schoten. Als familiebedrijf bestaat deze drukkerij al meer dan 70 jaar. Van geboortekaartjes en rouwbrieven tot facturatiepapier, visitekaartjes en enveloppen; zowel particulieren als ondernemingen kunnen bij deze drukkerij terecht voor hoogwaardig offset of digitaal drukwerk.
Maak kennis met Bode van Schoten
Bode van Schoten is een reclameblad dat bus aan bus wordt bedeeld. Het blad is gratis voor de lezers en betalend voor adverteerders. Bode van Schoten mag op heel wat populariteit rekenen: per 2 weken worden er in 10 gemeenten 44.000 oplages verdeeld. Niet slecht, toch? Ook hun andere blad, Bode Regionaal, doet het goed met 25.000 à 30.000 oplages.
Fun fact: gezien de te grote oplage van Bode van Schoten, drukken ze dit blad niet zelf in hun drukkerij, maar wordt dit uitbesteed.
Bode van Schoten vs. Bode Regionaal
Maar wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen beide bladen? Nathalie vertelde het ons graag. En dat ze haar job graag doet, merkten wij meteen aan de manier hoe ze vol passie over de bladen vertelt. Inhoudelijk zijn beide bladen gelijkaardig. De doelgroep is particulieren en in beide bladen staat veel publiciteit. Daarnaast zijn ook zoekertjes en vacatures alom vertegenwoordigd. Maar er zijn toch een paar noemenswaardige verschillen:
Bode van Schoten
Bode van Schoten heeft gemiddeld 56 tot 64 pagina’s. In dit blad zijn vacatures, mensen die bij-jobben en zoekertjes voor klusjesmannen rijkelijk vertegenwoordigd.
Bode Regionaal
Bode Regionaal heeft gemiddeld 16 pagina’s. In Bode Regionaal staat vooral veel publiciteitsinfo en gemeenteinfo. Daarnaast wordt in dit blad ook vaak geadverteerd door oudere zaakvoerders uit onder andere Pulderbos, Pulle en Zandhoven.
De voordelen van adverteren in een lokaal magazine
Aan adverteren in een lokaal magazine zijn heel wat voordelen verbonden:
- Alle leeftijden kunnen bereikt worden;
- Je komt te weten waar en wanneer er braderijen of opendeurdagen zijn;
- Een advertentie op papier straalt een soort van vertrouwen en geloofwaardigheid uit.
Bovendien is continuïteit hard nodig, en met een advertentie in een magazine zoals Bode van Schoten, ben je hiervan verzekerd. Je moet mikken op alles en iedereen; een papieren advertentie is dus the way to go!
Welke types bedrijven presteren goed met advertenties in magazines?
We vroegen aan Nathalie welke soorten bedrijven goed presteren met advertenties in magazines.
- Alles wat met de bouw te maken heeft;
- Immokantoren;
- Lingeriezaken.
Heb jij zo’n bedrijf? Dan is een papieren advertentie dus zeker het overwegen waard!
De tarieven
Zoals we eerder al aangaven, kun je de bladen gratis lezen. Wil je graag een advertentie plaatsen? Dan moet je wel betalen. Omdat advertenties op papier het goed doen, waren we bij Swift toch benieuwd naar de tarieven. Nathalie vertelt ons dat de tarieven jaren geleden bepaald zijn. Deze wijzigen eigenlijk enkel in functie van papier, dat stijgt in kosten.
Uiteraard heeft de drukkerij haar eigen dragers, want ze werken niet met bpost. Daarnaast hebben ze hun eigen journalisten, die ze ook moeten betalen voor alle redactionele stukken.
Halve pagina full-color
Wil je als ondernemer op een halve pagina adverteren in full-color? Dan moet je rekenen op € 800 exclusief btw.
Publi (= redactioneel artikel)
Wil je een publi laten maken? Dan stuurt Bode van Schoten een regionale journalist die de streek kent, waaraan je dan je verhaal kan doen. Er wordt ook een leuke foto genomen, zodat de lezer de gezichten achter jouw bedrijf leert kennen. De prijs van een publi ligt iets hoger. Voor een hele pagina betaal je € 1250 exclusief btw. Hier komen ook nog eens 3% taksen bij. Bode van Schoten zorgt wel zelf voor een journalist, fotograaf en de lay-out van het artikel.
Eventuele compensaties
Bedrijven die graag zo veel mogelijk verschijnen, kunnen een compensatie vragen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld zelf de lay-out aanbrengen zodat Bode van Schoten geen opmaak meer moet voorzien. De prijzen kunnen daar dan op aangepast worden.
ROI (Return on Investment) verhogen met een advertentie
Kunnen ondernemers hun ROI verhogen met een advertentie? Jazeker! Houd er wel rekening mee dat je de advertentie in 1 oogopslag moet kunnen zien. De advertentie moet bovendien aanspreken vanaf de eerste seconde.
Plaats daarom geen 20 dingen op een halve pagina. Dit komt te druk over en kan averechts werken. Vaak doen gewoon een korte slogan of een CTA naar bijvoorbeeld een landingspagina al wonderen!
Print is niet dood!
We vroegen aan Nathalie of print dood is. Hier kregen we een duidelijk antwoord op. Nee, print is niet dood! Het verandert wel, maar print zal blijven bestaan. Denk aan geboortekaartjes of rouwbrieven. Deze zullen fysiek uitgedeeld blijven worden als herinnering. Maar ook bedrijven hebben baat bij print. Naamkaartjes en flyers zijn belangrijk voor organisaties. Een flyer wordt misschien niet altijd gelezen, maar mensen nemen deze wel vast, en dan is 80% van het doel al bereikt.
De toekomst van advertenties in printmedia
Hoe zit het eigenlijk met de toekomst van advertenties in printmedia? Wel, we zitten in een economie die helemaal aan het veranderen is. Maar geen nood, want advertenties zullen blijven bestaan! Mensen hebben nog steeds een beleving nodig om getriggerd te worden. We gaan geen robots worden en blijven wie we zijn. Printmedia is én blijft er, ga daar maar vanuit. 🙂
Zorg voor een goed businessplan
We vragen aan iedereen die bij Boven De Massa passeert, of ze een tip hebben voor beginnende ondernemers. Ook Nathalie kreeg deze vraag voorgeschoteld. Haar antwoord was om te zorgen voor een goed businessplan. Doe niet zomaar iets, maar neem je tijd om hier goed over na te denken. Het is zeker interessant om reclame op te nemen in je businessplan; voorzie hier dus budget voor en doe het goed!