Influencer marketing

In onze podcast Boven De Massa ontvangen we bij Swift verschillende inspirerende gasten die hun expertise delen om ondernemers te ondersteunen bij het versterken van hun bedrijf. In deze aflevering spreken we met Marie Lemaître van Walkie Talkie. Zij geeft ons meer inzicht in hoe influencer marketing bedrijven vooruit kan helpen.

Impactvolle influencer
marketing met Walkie Talkie

Impactvolle influencer marketing met Walkie Talkie
Van micro-influencers tot grote namen: influencer marketing kan een sleutelrol spelen in het succes van je merk. Maar hoe pak je dit slim aan? Wij vroegen het aan Marie van Walkie Talkie, een succesvol PR-bureau en influencer marketing agency. Zij begon ooit bij een ander PR-bureau waar de focus lag op bloggers en werkte daar met de allereerste influencers. Toen was er nog sprake van veel tekst en weinig beeld. Zij bouwde een database uit met mogelijk interessante influencers en na drie jaar richtte ze samen met 2 anderen Walkie Talkie op. Vandaag biedt Walkie Talkie een breed scala aan PR- en influencer marketing diensten aan, met outreach naar media en influencers als dagelijkse taken.

Wat is een influencer?

Een influencer is iemand die veel invloed heeft in zijn of haar omgeving. Het zijn individuen met een grote online aanwezigheid, vaak op platforms zoals Instagram, TikTok of YouTube. Ze hebben niet alleen een breed bereik, maar ook een sterk engagement met hun publiek. Dit maakt hen uiterst waardevol voor bedrijven die een specifieke doelgroep willen bereiken. Influencers variëren van micro-influencers, die 5.000 tot 10.000 volgers hebben, tot grotere namen met meer dan 200.000 volgers.

Waarom is influencer marketing interessant voor bedrijven?

Voor bedrijven die jongeren of niche-doelgroepen willen aanspreken, is influencer marketing een strategische zet. Het kan bovendien kostenefficiënt zijn, omdat samenwerkingen vaak op basis van ruildeals gebeuren. Producten in ruil voor zichtbaarheid kunnen soms zelfs goedkoper uitpakken dan een grote advertentiecampagne. Dit maakt het aantrekkelijk voor zowel kleine als grote bedrijven.

Voor welke sectoren
werkt influencer marketing?

In de B2B-sfeer of technische sector is het minder evident om aan influencer marketing te doen. In de B2C-sector zijn er voor de rest wel veel mogelijkheden, want je kan heel niche gaan met influencers. Er zijn specifieke trends, zoals cleantok en booktok, waar sommige influencers op inspelen. Omdat ze enkel deze specifieke content op hun kanaal delen, hebben ze een trouwe followersbase die een groot effect kan hebben.

Hoe zet je een succesvolle influencer marketing campagne op?

De eerste stap is bepalen of je de campagne zelf wilt opzetten of je een agency inschakelt. Vervolgens moet je duidelijke doelen stellen: gaat het om het creëren van meer awareness, traffic, of conversie? Het selecteren van de juiste influencers is cruciaal en vereist een doordachte outreach-strategie. Daarna is het belangrijk om op tijd de resultaten te evalueren en de campagne te herwerken indien nodig voor de beste resultaten.

Wat zijn gemiddelde kosten van influencer marketing?

De kosten voor een influencer marketingcampagne variëren sterk. Micro- en medio-influencers werken vaak op basis van ruildeals of productreviews. Voor grotere samenwerkingen met bekende influencers (zoals Average Rob) lopen de kosten al snel op. Een campagne opzetten met een micro- of medio-influencer die tussen de 5.000 tot 20.000 volgers heeft, kost rond de € 6000. Zo’n campagne kan al een mooie impact hebben, maar alles hangt af van de doelgroep en het doel van de campagne.

Hoe vind je zelf een influencer?

Als je zelf een influencer wilt zoeken, kun je beginnen op platforms zoals Instagram, TikTok en YouTube. Het is nuttig om te kijken naar welke influencers je concullega’s taggen en welke personen je zelf al volgt. Houd er rekening mee dat dit een tijdrovend proces is, vooral als je contact moet opnemen met influencers die via managers werken. Agencies zoals Walkie Talkie hebben hier vaak al ervaring mee en kunnen het proces aanzienlijk versnellen.

Valkuilen en tips
voor influencer marketing

Influencer marketing blijft een proces van trial & error. Je bent nooit 100% zeker dat je het bereik krijgt dat je voor ogen had, en het vinden van de juiste influencers kan tijdrovend zijn. Een veelvoorkomende valkuil is het werken met influencers die minder professioneel zijn dan gedacht, zoals het niet op tijd leveren van content of een gebrek aan communicatie.

Fake followers

Daarnaast moet je oppassen voor influencers met fake followers. Er zijn tools beschikbaar om te controleren of een account veel nepvolgers heeft. Agencies zoals Walkie Talkie hebben zelfs toegang tot geavanceerde software die kan controleren of de volgers daadwerkelijk echt zijn en of ze uit België komen.

Hoe meet je het
succes van een campagne?

Afhankelijk van het doel kun je het succes van een influencer campagne meten. Voor awareness kijk je naar het bereik, terwijl je voor conversie specifieke affiliate links of kortingscodes kunt gebruiken. Statistieken van influencers zijn essentieel om een duidelijk beeld te krijgen van de impact.

Zijn er wettelijke aspecten waar je rekening mee moet houden?

Influencer marketing kent ook zijn wettelijke kant. Op de site deinfluencerfaq.be vind je alles terug waar influencers rekening mee moeten houden. Die verantwoordelijkheid ligt bij hen, maar ook als merk of agency is het goed om op de hoogte te zijn van deze regels.

Bovendien zijn er twee soorten guidelines. Enerzijds moeten influencers de term ‘reclame’ gebruiken bij bepaalde zaken. Daarnaast bestaan er ook fiscale guidelines waarin staat welke inkomsten/producten je moet aangeven, maar hier is natuurlijk wel een grens voor opgesteld. Onder een bepaald bedrag moet je dit niet aangeven.

Succesvolle campagnes van Walkie Talkie

Fujifilm

Één van de meest succesvolle campagnes van Walkie Talkie was voor Fujifilm’s Instax-camera’s. Door samen te werken met influencers die elk één van de vijf nieuwe kleuren promootten, creëerden ze visueel aantrekkelijke content die zowel door de influencers zelf als door de media werd gebruikt.

Combell vs. Hannes Coudenys

Een ander hoogtepunt was de samenwerking met Combell en Hannes Coudenys, waarbij ze op zoek gingen naar de lelijkste Belgische website. Deze campagne is enorm beginnen leven en resulteerde in ruim 2.000 nominaties, met als winnaar een complete website-makeover voor Davy Brocatus.

Twijfel niet om
je eerste collega aan te nemen!

Iedereen die bij Boven De Massa passeert, krijgt de vraag voorgeschoteld of ze een tip hebben voor beginnende ondernemers. Marie’s belangrijkste advies voor startende ondernemers is om niet te twijfelen over het aannemen van je eerste collega. De tijd die op dat moment vrijgemaakt wordt bij jou, is van onschatbare waarde. Niet twijfelen dus, en gewoon doen!

Benieuwd naar onze andere afleveringen?

Smaakt dit naar meer? Ben je benieuwd naar wat andere inspirerende gasten te vertellen hebben? Neem dan snel een kijkje naar onze andere aflevering en geniet van de beste ondernemerstips!
bal swift