De kracht van advertenties
op openbaar vervoer
Advertenties werken, dat weet iedereen. Wil je jouw advertentie echter nog wat extra kracht bijzetten? Overweeg dan eens om te adverteren op openbaar vervoer. In onze nieuwe aflevering van Boven De Massa bespreken wij de kracht van advertenties op openbaar vervoer met Matthias van Hassel van Lijncom. Matthias is binnen Lijncom verantwoordelijk voor de advertentieregie van De Lijn in de provincie Antwerpen en is dus dé uitgelezen persoon om ons hier meer over te vertellen.
Wie is Lijncom?
Lijncom brengt merken in beweging. Het is het enige bedrijf dat advertenties mag plaatsen op de trams en bussen van De Lijn. Maar zij doen veel meer dan dit. Bovendien beheren ze een netwerk van 41 digitale schermen, zowel bovengronds als ondergronds, om DOOH (digital out-of-home advertenties) mogelijk te maken. Onlangs installeerden ze nog 17 digitale schermen in het centrum van Antwerpen. De combinatie van mobiele advertenties en digitale schermen stelt Lijncom in staat om een sterke link te leggen naar mobiliteit, vooral op drukke punten waar veel mensen samenkomen.
Kost adverteren via Lijncom veel geld?
Het is een veelvoorkomend misverstand dat adverteren op trams en bussen enorm duur is. Een budget is subjectief en de prijzen zijn altijd te bekijken in functie van de specifieke campagne. Lijncom is altijd transparant over hun prijzen en mogelijkheden. Ze bekijken steeds wat je met een bepaald budget kan doen en ze hebben op elke vraag een antwoord. Alles is mogelijk, mits goed overleg.
Kunnen alle bedrijven adverteren op openbaar vervoer?
Ja, in principe is dit mogelijk. Dat elk bedrijf zowel op lokaal als Vlaams niveau kan adverteren bij Lijncom, is meteen ook hun grote kracht. Dit maakt het een veelzijdige keuze voor verschillende soorten bedrijven die een breed publiek willen bereiken.
Mag je zomaar adverteren
over eender wat?
Resultaten meetbaar maken met Maia
Ook Lijncom blijft graag op de hoogte van de resultaten van hun campagnes. Daarom investeerden ze de afgelopen jaren veel tijd in het op punt stellen van big data. Dit was een proces van lange adem, want alles moest tot in de puntjes in orde zijn. Samen met een externe partij hebben ze een handig bereikmodel gegenereerd dat de naam Maia kreeg.
Maia staat voor Mobile Advertising Inside Analysis. Maia helpt bij het inschatten van het bereik en het bepalen van de beste advertentieformaten en locaties voor specifieke doelgroepen. Dit maakt campagnes niet alleen effectief maar ook meetbaar.
De ideale advertentieperiode
We vroegen ons bij Swift af wat nu eigenlijk de beste periode is om te adverteren? Matthias vindt dat je vanaf 4 weken een hele sterke benchmark hebt. Een hele maand visibiliteit en de combinatie van een groot aantal voertuigen is ideaal. Maar er zijn natuurlijk ook campagnes die korter of langer duren (bijvoorbeeld 8 weken of zelfs een jaar).
Wat zijn de voordelen
van adverteren bij Lijncom?
De kracht van adverteren bij Lijncom? Die steunt op 3 pijlers:
- een groot bereik genereren;
- impact maken;
- herhaling.
Bussen en trams komen overal, waarvoor veel mensen je boodschap te zien krijgen. Bovendien zijn dit grote voertuigen die opvallen en waar je naartoe gezogen wordt. Daarnaast zijn deze advertenties geen eendagsvliegen. Mensen komen meerdere keren in contact met de ads, wat eveneens een enorm voordeel is. Â
De ideale mediamix? Dat is er één waarin verschillende opportuniteiten elkaar versterken. Matthias adviseert om er allereerst voor te zorgen dat het online luik van je merk of bedrijf op punt staat. Als je offline getriggerd wordt door iets, ga je dit automatisch online opzoeken. Dit is in dit digitale tijdperk de eerste reflex bij mensen.
Hoe komt een campagne tot stand?
Ik heb interesse om te adverteren op tram of bus. Maar hoe wordt alles eigenlijk geregeld? Matthias vertelt het ons graag. Als er een overeenkomst gesloten is, gaan ze bij Lijncom een technisch kader maken zodat de visual gedesignd kan worden. Daarbij krijg je als klant enkele richtlijnen mee waarin staat wat bijvoorbeeld wel of niet past op een bus of tram.
Is de visual af? Dan wordt deze gecontroleerd en krijg je indien nodig advies om nog iets aan te passen. Verder hoef jij je als klant geen zorgen meer te maken. Lijncom neemt je namelijk alles uit handen: van de productie tot de kleving en ontkleving van de advertentie. Bovendien heb je de vrijheid om te kiezen met welke designer je wilt werken. Sommige klanten hebben de knowhow niet om iets te ontwerpen. Dan geeft Lijncom het advies om een externe partij in te schakelen zodat je het maximale uit de visual kunt halen.
Wat zijn de meest voorkomende fouten?
Vergeet niet dat een tram of bus een vluchtig medium is! Je hebt maar enkele seconden de tijd om te connecteren met iemand. To-the-point communiceren is dus key! Kleine lettertypes die niet opvallen of QR-codes aan de buitenkant van tram of bus moet je absoluut vermijden.
Succesvolle campagnes
We vroegen aan Matthias of er campagnes zijn die hem echt bijgebleven zijn. Die zijn er zeker! Een succesvolle campagne waar Matthias trots op is, is de full-wrap tram van Panos. De tram werd helemaal gewrapt en zag eruit als een smos. Dit had echt een wauw-factor en deze campagne trok veel aandacht. Daarnaast is ook de totaalcampagne van het Wit-Gele Kruis in Antwerpen hem bijgebleven, die zowel offline als online zichtbaar was.
Razendsnel in beeld
Wil je adverteren op digitale schermen? Dan kunnen we heel snel schakelen. In principe kan je binnen een kwartier op de schermen zitten. Wil je een campagne starten op tram of bus en (één van) deze voertuigen laten wrappen? Dan moet binnen de 5 werkdagen voor de start alles gefinaliseerd zijn. Lijncom moet dan al het materiaal hebben en alles moet in orde zijn om in productie te gaan.Â
Tegenwoordig gaat alles ad hoc en moet je gewoon snel kunnen schakelen. Matthias is dan ook fier dat ze in de kleine regie binnen Lijncom hun krachten kunnen bundelen om ervoor te zorgen dat dat ook lukt. Het is leuk om snel iets te kunnen lanceren.
Loop eens met je gezicht tegen de muur
We vragen aan iedereen die bij Boven De Massa passeert, of ze een tip hebben voor beginnende ondernemers. De tip van Matthias? Loop eens met je gezicht tegen de muur. Zorg dat je een doelstelling hebt en probeer hiervoor te gaan. Om je doel te bereiken ga je op hindernissen stuiten en zal je af en toe een foute keuze maken en met je gezicht tegen de muur lopen. Maar alleen zo ga je een betere ondernemer worden die een gevestigde waarde wordt.