Het belang van rekrutering
Werknemers zijn het hart van een bedrijf. Het is dus belangrijk om de juiste medewerkers aan te nemen. Hier gaan we in onze nieuwe aflevering van Boven De Massa dieper op in. We nodigden Vivian Sajet van M18 uit om te praten over het belang van rekrutering. Vivian is oprichtster en zaakvoerder van M18, een recruitment agency met een focus op sales, marketing, en general management profielen.
Een bezige bij
Vivian begon haar carrière bij McKinsey & Company, een prestigieus consultancybureau. Hier heeft ze veel geleerd, maar haar ongeduld nam de bovenhand. Ze besloot na 1,5 jaar om weer te gaan studeren. Na haar studies was het tijd om de wereld te zien en trok ze met een vriendin voor 2 maanden naar Azië. Daarna is ze aan de slag gegaan bij British Telecom (BT), waar ze snel opklom naar een positie binnen joint ventures en internationale projecten leidde vanuit Parijs. Dit heeft ze 3 jaar lang gedaan. Daarna is ze voor de liefde naar Antwerpen verhuisd, getrouwd en hier gebleven.
Het grote kantelmoment
Na enkele jaren succesvol te hebben gewerkt bij BT, nam Vivian een belangrijke beslissing.
Vivian was altijd al graag bezig met mensen. Ook rekruteren lag haar wel, en ze wilde dit zelf gaan doen. Ze is gestart als freelancer, maar na de geboorte van haar dochter Magalie, heeft ze M18 opgericht.
De naam M18 is dan ook een samentrekking van Magalie en haar geboortedatum (18 mei). Dit was het grote kantelmoment is haar leven, en kijk waar Vivian nu staat…Hier nemen wij bij Swift ons hoedje voor af.
Hoe voer je een succesvol personeelsbeleid?
Bij M18 draait alles om mensen. Om een succesvol personeelsbeleid te voeren, is luisteren met een open geest erg belangrijk. Daarnaast moet een leider goed zijn in het samenbrengen van mensen en moet je duidelijke doelstellingen kunnen voorleggen. Door goed naar anderen te luisteren, kun je hier ook waardevolle ideeën uithalen.
Hoe bepaal je als bedrijf je cultuur?
Het is niet altijd even gemakkelijk om een cultuur te bepalen voor je organisatie. Dat moet groeien. De cultuur van M18? Die komt van Vivian zelf, gezien zij de oprichtster is. Vergeet niet dat je cultuur ook kan bewegen en veranderen. In veel gevallen hebben mensen die ergens lang werken hier een invloed op.
Hoe ga je op zoek naar de juiste kandidaten die binnen een bepaalde cultuur passen?
Je bedrijf is er, nu alleen nog de juiste werknemers vinden! Een uitdaging in de rekruteringswereld is het vinden van kandidaten die niet alleen de juiste vaardigheden hebben, maar die ook perfect binnen de bedrijfscultuur passen. Als recruiter moet je echt begrijpen welke cultuur er is bij een bedrijf.
Aan de hand van een stevig intakegesprek, gaan ze bij M18 diep in op wat er speelt bij het bedrijf. Wat zijn de vereisten? Wat moet die persoon als hard facts kennen? Wat zijn de soft skills die nodig zijn om binnen het bedrijf te passen? Hier moet je allemaal van op de hoogte zijn. Iemand die heel veel structuur nodig heeft, ga je niet in een scale-up zetten. Je moet je kunnen inleven en naar alle facetten kijken. Wat is voor de kandidaat belangrijk? Wat is voor het bedrijf belangrijk? Als je merkt dat dit niet matcht, dan moet je dit ook aangeven en hier eerlijk over communiceren.
Gebeurt het soms dat er geen match is?
We vroegen ons af of het soms gebeurt dat een kandidaat zich niet goed voelt bij een bedrijf waar hij/zij geplaatst wordt. Vivian beaamt dit, maar gelukkig komen ze hier in zulke gevallen wel mee tot bij M18 (hetzij de klant of de kandidaat). Zo kan er snel een geschikte oplossing gezocht worden. Echter heb je nooit 100% zekerheid, aangezien je met mensen werkt.
Hard skills vs. soft skills
M18 hecht veel belang aan de juiste combinatie van hard en soft skills. Hard skills zijn trainbare vaardigheden die ontwikkelen tijdens je carrière. Soft skills zijn gewoontes en persoonlijke eigenschappen die onderdeel uitmaken en invloed uitoefenen op je persoonlijkheid en werkethiek. Dankzij soft skills kunnen recruiters inzicht krijgen of iemand binnen een bepaald bedrijf past. Vivian geeft wel aan dat ze bij M18 niet enkel kijken naar ervaring en competenties, ook de klik met het team moet er zijn. Het hele plaatje moet dus kloppen.
Help! Mijn nieuwe medewerker past binnen de cultuur, maar de resultaten blijven uit…
Als iemand niet binnen een bepaalde cultuur past, is het meestal snel klaar. Uiteraard krijgen mensen altijd de kans om zich aan te passen binnen die cultuur, want het is niet altijd even gemakkelijk om je hier meteen naar te vormen. Past de medewerker wel binnen de bedrijfscultuur, maar blijven de resultaten uit? Dan kunnen hier verschillende redenen voor zijn. De kans is groot dat de persoon zijn of haar functie niet leuk vindt of dat ze kampen met een persoonlijk probleem.
Zijn er nieuwe trends in de sector van employer branding?
Employer branding wordt steeds belangrijker! Het is geen geheim dat er voor bepaalde profielen weinig plaats is op de arbeidsmarkt. Als werkgever moet je ervoor zorgen dat je brand (dus je bedrijf) in orde is. Bovendien is het belangrijk om authentiek en echt te blijven. Zet je een mooi brand neer, maar weerspiegelt dit niet wie je eigenlijk bent? Dan ga je geen mensen behouden. Daarnaast is het belangrijk om proactief de markt op te gaan. Wacht niet tot kandidaten zich aanmelden, maar ga proactief op zoek om de juiste kandidaten te benaderen.
Proactiviteit is key!
M18 zou M18 niet zijn als ze niet veel tijd zouden besteden aan het proactief benaderen van kandidaten. Ze zoeken actief in de markt en binnen hun grote netwerk om de juiste mensen te vinden, en geloven sterk in persoonlijke benadering boven massale mailcampagnes. Want de beste communicatie is nog altijd face-to-face. Als je met iemand in gesprek gaat, kan je veel beter bekijken of er opportuniteiten zijn.
Houd een doel voor ogen!
We vragen aan iedereen die bij Boven De Massa passeert, of ze een tip hebben voor beginnende ondernemers. Het antwoord van Vivian? Houd steeds een doel voor ogen! Je moet zorgen dat je weet waarom je iets doet. Een duidelijk plan maken is dus de boodschap. Hoewel ze zelf organisch is gegroeid, merkt ze nu dat duidelijke plannen en strategieën helpen om sneller resultaten te behalen en bij te sturen waar nodig. Een plan fungeert als een richtlijn en zorgt voor de nodige focus om als ondernemer succesvol te zijn.