Hoe kan je je doelgroep online bereiken en je vindbaarheid verhogen?
Als je website helemaal op punt staat en je online toch niet de resultaten behaalt waar je op hoopt, is er waarschijnlijk progressie te boeken naar vindbaarheid. Daarnaast wil dit zeggen dat je je doelgroep misschien onvoldoende bereikt. “Is dat niet hetzelfde?” Neen.
Vindbaar zijn = je doelgroep bereiken?
Er is een duidelijk onderscheid tussen vindbaarheid en het bereiken van je doelgroep.
Vindbaarheid wijst op een bewuste actie van de surfer (pull), die op zoek gaat naar jouw product of dienst en zo bij jou terecht komt (of zou kunnen komen). Het bereiken van je doelgroep vertrekt vanuit jou (push). Je gaat targeten op personen die aan bepaalde criteria voldoen. Voor beide strategieën (pull en push) zijn er acties die je kan ondernemen om te succesratio te verhogen.
Je bedrijf online vindbaar maken, hoe doe je dat?
Vindbaar zijn wil zeggen dat de prospect zelf actief op zoek is naar producten of diensten die jij aanbiedt en bij jou uitkomt. Er zijn verschillende mogelijkheden om vindbaar te zijn:
SEO (Search Engine Optimization)
Zoekmachines, zoals Google, lezen jouw webpagina en interpreteren waar jouw expertise zich situeert op basis van de woorden en sequenties woorden die te lezen zijn op elke pagina. Hoe meer zinvolle content jij aanbiedt, hoe belangrijker jouw pagina is voor de zoekmachines en hoe hoger je zal scoren. Hoe hoger je scoort, hoe meer kans je hebt om vindbaar te zijn. SEO is dus in principe gratis. Je hoeft alleen je webpagina te voorzien van zinvolle, goed geschreven teksten.
Dat is ook exact wat wij bij Swift doen met deze blogs. We schrijven over vraagstukken waar jij als potentiële klant mee zit en waarmee wij jou kunnen helpen. Slimmmmm.
Wil je SEO-teksten schrijven voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag.
SEA (Search Engine Advertising)
Waar je bij SEO gratis sprongen kan maken, is dat bij SEA niet het geval. Het gaat hier over advertenties en dus logischerwijs ook over een advertentiebudget. Afhankelijk van de woorden / zoektermen waarop je gevonden wil worden, zal je een bedrag betalen om bovenaan te staan bij de zoekresultaten. SEA werkt niet voor elke dienst / sector even goed, omdat het afhankelijk is van de concurrentie. Verzekeringen en immo zijn bijvoorbeeld zeer dure sectoren om voor te adverteren, terwijl je met kantklossen vrijwel meteen bovenaan zal staan. De ROI ligt hier uiteraard ook aan de basis.
Wil jij weten of SEA voor jouw bedrijf kan werken? We onderzoeken het graag voor je!
Je doelgroep bereiken, hoe doe je dat?
Advertenties zijn de sleutel om je doelgroep te bereiken.
Retargeting ads
Wanneer iemand je website reeds bezocht heeft, wordt er (indien dit juist wordt ingesteld door je webbouwer) een pixel geactiveerd, waardoor je deze persoon nadien via Google Ads of social media kan gaan retargeten. In principe ligt in dit geval de vindbaarheid van je website aan de basis van deze doelgroep. We maken het dus eventjes complex.
Mensen die je website bezoeken, zijn normaal gesproken geïnteresseerd in jouw producten of diensten. Advertenties aan hen besteden, is geen verloren moeite. De grootste succesratio valt hier te boeken.
Vacature ads
Specifiek voor vacatures bieden de social media profielen Facebook en LinkedIn advertentiemogelijkheden. Als je doelgroep bestaat uit personen die in aanmerking komen voor een job bij jouw bedrijf, dan is dit the way to go. Bij onze vacaturecampagnes zetten wij dit soort advertenties steeds in om resultaten te boeken in combinatie met ijzersterke video’s.
Je leest er meer over in onze blog over videovacatures.
Social media ads
In het algemeen bestaat er op elk social media kanaal (van LinkedIn tot Instagram tot YouTube) de mogelijkheid om te adverteren. Elk kanaal kent zijn specificaties en vormvereisten, maar de gedachte blijft dat je met behulp van een advertentiebudget naar specifieke doelgroepen met bepaalde interesses zal gaan targeten.
“Zorg ervoor dat je website een logische opbouw en een gebruiksvriendelijk design heeft.“
Let op: optimaliseer de bezoekerservaring op je website!
Je kan perfecte teksten schrijven en organisch scoren in Google, of waanzinnige advertentiebudgetten inzetten en bovenaan verschijnen of veel hits krijgen op je social media ads. Als het vervolg niet perfect in elkaar zit, ben je de prospect (en je centen!) alsnog kwijt. Begin bij het begin en zorg ervoor dat je website een logische opbouw en een gebruiksvriendelijk design heeft. Pas dàn is het nuttig om je hoofd te breken over de bezoekers ervan 😉
Bekijk zeker even deze getuigenissen van Swift klanten
die inzetten op online vindbaarheid:
Gunther De Wilde van Experts in Vastgoed
Jef Desender van Butchery Jef
Judith Dillen van One on One
Jef Desender van Butchery Jef
Interesse om hiermee aan de slag te gaan?
Wil je graag een objectieve kijk op je huidige website? Of heb je nood aan een goede advertentiestrategie met unieke visuals? Wij helpen je heel graag!
Kristof Geudens van Garvis
Kristof Geudens van Garvis