Hoe laat ik mijn online marketing renderen?
Als ondernemer snap je het belang van marketing, zowel online als offline. Marketing is de brandstof om continu voldoende leads en klanten te kunnen genereren. Maar hoezeer je ook inzet op marketing, welke budgetten je ook investeert, je hebt geen idee wat de output is van je input! Dat is vervelend, want dit gevoel verhindert je om gericht in te zetten op acties die renderen. Bovendien werpt het een schaduw op je gehele marketinginspanningen. Je twijfelt om je budget voor andere dingen te gebruiken en te ‘sparen’.
De oplossing is eenvoudig. Goede marketing is meetbare marketing. Alle marketingacties meten, creëert een helder en betrouwbaar zicht op doeltreffende en falende acties. Het zorgt ervoor dat je extra kan inzetten op acties met de gewenste output en andere budgetten terug te schroeven.
Daarnaast is goede marketing ook flexibel en dynamisch. De markt verandert continu, net als de vorm van jouw bedrijf én het consumentengedrag. Je doelen blijven mogelijk gelijk over een langere termijn, maar de acties die je moet ondernemen dienen kort te worden opgevolgd en bijgestuurd.
Welke stappen raden wij steeds aan om beredeneerd aan succesvolle meetbare marketing te doen?
Focus 1 // Optimaliseer je website en meet het bezoek
Alle wegen zullen naar je website leiden. Zorg ervoor dat hij op en top in orde is. Als je grote budgetten uitgeeft aan advertenties om bezoekers op je webpagina te krijgen, kan je maar beter zeker zijn dat de bezoekers hun weg daar zullen vinden en gecharmeerd zullen zijn door het aanbod.
Een converterende website is een website die er aantrekkelijk, modern en persoonlijk uitziet. Een prospect is een mens, en mensen doen graag zaken met mensen. Het is daarom belangrijk om een gezicht te geven aan je zaak om geloofwaardigheid te kunnen opwekken. Video en fotomateriaal (géén stock!) helpen hier aardig bij. Wees ook duidelijk op je website zodat de bezoeker geen tijd verliest in de zoektocht naar de info die hij / zij wil vinden.
Een gratis optimalisatie die je kan doorvoeren, is SEO. Wees er steeds op gebrand om de juiste woorden te gebruiken en voldoende kennis ten toon te spreiden op je website. Zo zal je organisch hoger verschijnen in de zoekresultaten van Google. Vindbaarheid is een belangrijk focuspunt en dat hoeft je in principe geen cent te kosten (afhankelijk van de sector, uiteraard).
Omdat meten weten is, raden we ook aan om gebruik te maken van tools als Hotjar of LeadInfo. Je kan achterhalen welke bedrijven hoe lang op welke pagina rondsurfen. (Niet op persoonsniveau, maar wel op bedrijfsniveau.) Je kan zelfs video-opnames bekijken van hun surfgedrag en triggers instellen om hen te contacteren van zodra ze interesse tonen. Met Swift maken wij gretig gebruik van LeadInfo. Dagelijks krijgen wij een mailtje in onze inbox met de geïnteresseerde bedrijven en naar welke content hun aandacht uit ging. Een krachtige, betaalbare sales tool! Spreek ons gerust hierover aan als je er meer over wil weten.
Focus 2 // Bereik de bezoekers van je website opnieuw via retargeting
Het eerste, meest interessante type advertentie dat elke ondernemer zou moeten overwegen, is een retargeting advertentie. Door de juiste pixels toe te voegen aan je website, kan je advertenties (Facebook Ads, Google Ads,…) afvuren naar personen die reeds op je website of een bepaalde pagina zijn geweest.
Vb. Je verkoopt wagens en een onderdeel van je website is gericht op elektrische voertuigen. Door op dat onderdeel van je website de pixels te installeren, kan je de bezoekers van die pagina’s na hun bezoekje gericht opnieuw advertenties gaan tonen over elektrische voertuigen via sociale media of Google. Het spreekt voor zich dat dit interessanter is dan dezelfde advertentie naar een grotere doelgroep te sturen of opnieuw alle wagens te tonen aan deze specifieke persoon.
“Met UTM-tags kan je de oorsprong en het kanaal van je bezoekers achterhalen.“
Focus 3 // Creëer landingspagina's per actie of gebruik UTM-tags
Offline of online acties meten, kan je doen door gebruik te maken van specifieke landingspagina’s. Door een bepaalde pagina alleen in te zetten voor een specifieke actie, kan je de bezoekers van die webpagina toeschrijven aan een bepaalde actie. Handig!
Als je online te werk gaat of offline met een QR-code werkt, kan je gebruik maken van UTM-tags. UTM-tags zijn korte stukjes interpreteerbare code die je achteraan je URL toevoegt, zodat je de oorsprong en het kanaal van je bezoeker kan uitlezen.
Een handige website om UTM-tags mee te maken, is UTM-builder >
Ter illustratie maken we een URL aan voor een postkaartactie. Onze fictieve verkoopmedewerker Bert heeft een postkaart gemaakt die hij voor de Kerstperiode aan relaties toestuurt. Op de kaart staat een QR-code met daarachter een URL, die op haar beurt de UTM-tags bevat. De UTM-tags bouwen we als volgt op:
De URL waar mensen uitkomen die de QR-code op de postkaart scannen, is https://swift.be/?utm_source=bert&utm_medium=postkaart&utm_campaign=kerst.
De UTM-tags stellen ons in staat om (al dan niet met behulp van Google Analytics) verschillende bronnen (verkopers), verschillende media (postkaart versus een email) en verschillende campagnes (kerst versus zomeractie) objectief met elkaar te vergelijken.
Focus 4 // The old fashioned way: stel de vraag!
Wij doen het elke dag, bij elke lead die ons contacteert. De simpele vraag ‘hoe ben je bij ons terecht gekomen?’ geeft ons zo bijvoorbeeld het fantastische inzicht dat Google Ads voor ons renderen voor bepaalde services (maar niet voor alle services). Nog nooit kregen we het gevoel dat een lead deze vraag lastig vond.
Focus 5 // Stuur continu bij. Wat gisteren werkte, werkt vandaag mogelijk niet meer!
Marketing is geen statisch gegeven. Sommige onderdelen, zoals een goede website en een degelijke bedrijfsfilm, kan je vrij tijdloos creëren. Maar dat is de basis. Je daadwerkelijke visibiliteit en vindbaarheid steunen op dynamiek. Zo is het voor zoekmachines (zoals Google) belangrijk dat er steeds nieuwe expertisecontent op je website blijft verschijnen. En naar de buitenwereld toe zijn er steeds nieuwe acties nodig om te blijven opvallen. Je zal ervan verschieten hoe rap een internetgebruiker een advertentie als ‘gezien en daardoor niet meer interessant’ bestempelt.
Ter illustratie: Met Swift werken wij op 3 manieren voor onze klanten.
1. One-shot-actie
Bij een one-shot-actie creëren we een video, een animatie, een webpagina, social media content,… noem maar op. Deze content kadert niet in een campagne die door ons wordt opgezet maar is een onderdeel van de marketingstrategie van jouw bedrijf.
2. Campagne
Wanneer we een campagne opzetten, verbinden we ons met Swift aan een vooropgesteld doel. We werken bijvoorbeeld toe naar het vinden van medewerkers met een vacature campagne, of naar meer sales dankzij een retargeting campagne.
3. Flex samenwerking
Hier wordt het helemaal interessant. Met Swift houden we ervan om de 360° marketing partner voor jouw bedrijf te zijn. Alleenstaand of als ondersteuning van je bestaand marketingteam. We stellen maandelijks een planning voorop en werken flexibel en dynamisch toe naar een vooropgesteld doel. Na die maand bekijken we welke acties het meest renderen en welke nieuwe tools we zullen creëren om naar het doel toe te werken. Met deze samenwerking behalen we de mooiste resultaten voor ondernemers.
Concreet voorbeeld: Experts in Vastgoed
Voor Experts in Vastgoed verzorgen wij al geruime tijd de online visibiliteit en conversies op hun website. We draaien ads en volgen de conversies van zeer dichtbij op om continu bij te sturen. Door continue optimalisatie en video marketing wisten we de ROI te maximaliseren. Met Experts in Vastgoed hebben wij een flex-samenwerking, die ons toelaat om dynamisch in te spelen op de huidige noden en wensen.
Samenzitten om jouw project te bespreken?
Wil jij ook meetbaar aan marketing doen met je bedrijf? Laat ons samen eens brainstormen wat we met Swift voor jou kunnen ontwikkelen!