Stop met de reputatie van je website te schaden
Als bedrijf willen we natuurlijk allemaal zo snel mogelijk gevonden worden op Google. Sommige mensen gebruiken hiervoor echter discutabele trucs. Dit kan het tegengestelde effect teweegbrengen en de reputatie van je website schaden. Het kan ervoor zorgen dat je Google rangschikking wordt verlaagd of nog erger zelfs: dat je helemaal niet meer te vinden bent op Google. Daarom dus nu al even een tip. Stop met de reputatie van je website te schaden!
Het is geen goede tactiek om te gebruiken als je koste wat kost meer bezoekers op je webpagina wilt hebben. Dit artikel is dan ook bedoeld als een waarschuwing om je te beschermen tegen bedrijven die je aanmanen om deze “vuile” trucs te gebruiken. Het kan er wel misschien op korte tijd voor zorgen dat je meer views krijgt, maar op langere termijn ben je beter af als je het niet doet.
1 // Dubbele inhoud
(Spam)sites proberen soms meer paginaweergaven te verzamelen door dezelfde inhoud op meerdere pagina’s te kopiëren. Dit wil wel niet zeggen dat je niet dezelfde kop en voetteksten mag gebruiken. Het gaat voornamelijk over het systematisch kopiëren van volledige pagina’s met hier en daar kleine aanpassingen.
Kopieer en plak geen grote hoeveelheden tekst van je eigen pagina’s en overtreed zeker geen auteursrechten door inhoud van elders te kopiëren. Google kan je site verbieden of lager in de zoekresultaten zetten als je te veel inhoud dupliceert. Ben je zelf slachtoffer van auteursschending, dan kan je Google hiervan op de hoogte brengen.
2 // Voeg geen zoekwoorden toe die niet gerelateerd zijn aan je inhoud
Meta-zoekwoorden zijn niet meer zo belangrijk voor Google als vroeger. Wanneer je echter een lijst met zoekwoorden opgeeft, gebruik dan een lijst met trefwoorden die direct betrekking hebben op jouw site en content en herhaal niet steeds hetzelfde trefwoord. Je kan er bijvoorbeeld kiezen om elk woord in het woordenboek op te geven als zoekwoord. Dit is natuurlijk “not done”. Tenzij je echt niet meer op Google gevonden wilt worden. Gebruik ook niet de merknamen van producten die door je concurrenten zijn gemaakt. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je wordt aangeklaagd.
3 // Een robot die je tekst schrijft
Het is een slecht idee om inhoud te dupliceren, en het is nog een slechter idee om een machine te vragen om inhoud voor je te schrijven. Er zijn programma’s die de inhoud van andere sites gaan opzoeken en diezelfde inhoud gaan dupliceren, met hier en daar natuurlijk een kleine wijziging. Als Google je betrapt, dan kan je je paginabezoeken waarschijnlijk vaarwel kussen. Google is echter niet slecht in het opsporen van zo’n zaken. Schrijf je eigen inhoud. Laat je zeker ook niet verleiden tot het kopen van “instant AdSense”-websites. AdSense-sites zijn webpagina’s die speciaal zijn gemaakt rond AdSense-zoekwoorden. Dit zijn vaak sites van slechte kwaliteit met weinig of geen originele inhoud. Het doel hiervan is om content te maken die afgestemd is op goedbetaalde AdSense-zoekwoorden.
4 // Links uitwisselen
Als er iemand naar jou linkt, ben je niet verplicht om terug naar hen door te linken. Je wordt namelijk beoordeeld op de kwaliteit van je vrienden op het internet. Link altijd naar betrouwbare partners en zeker niet naar spamsites. Als je daarnaartoe linkt, kan het je ranking drastisch doen verlagen. Betaalde link plaatsing en andere manieren om je pagina ranking te manipuleren zijn te riskant om uit te voeren. Je kan er een tijdje mee wegkomen, maar uiteindelijk zal Google ingrijpen.
5 // Cloaking
Cloack is het Engelse woord voor mantel. Met cloacking doe je je anders voort dan je eigenlijk bent. Je kan jouw website op zo een manier ontwerpen, dat de zoekmachines één bepaalde versie zien van je site, maar dat de bezoekers iets totaal anders te zien krijgen.
Dit wordt gedaan door omleidingen of door middel van programmeren. Dit is natuurlijk ten zeerste af te raden. Niemand houdt ervan om op deze manier te worden misleid. Als je op zoek bent naar een website over auto’s, wil je niet op een site over goudvissen terechtkomen. Vaak wordt cloacking ook gebruikt om je te misleiden. Zo krijg je bijvoorbeeld reclameboodschappen te zien, in plaats van de info die je voor ogen had.
6 // Virussen, Trojaanse paarden en andere malware
We gaan ervan uit dat je deze zaken niet vrijwillig zou implementeren op je website. Dit is meestal een gevolg van hacking en komt veel vaker voor dan je zou denken. Als jouw website echter een Trojan, virus of andere malware verspreidt, verwijdert Google je uit hun zoekresultaten. Dit doen ze om andere gebruikers te beschermen. Controleer altijd of de software die je wilt verspreiden niet schadelijk is. Zorg er ook voor dat jouw server goed beveiligd is. Zo kunnen hackers niet beslissen om je website te kapen met als doel kwaadaardige software te verspreiden.
Als je bent gehackt kan je contact opnemen met Swift. Wij zullen ervoor zorgen dat jouw website weer vindbaar is op Google en dat de malware gedetecteerd en verwijderd wordt. Ook preventief doen wij er alles aan om je website volledig te beveiligen. Hiervoor kan je op onze hostingpakketten pagina terecht.
7 // Verborgen tekst
Probeer geen zoekwoorden te verbergen door de achtergrondkleur hetzelfde te maken als de lettertypekleur. Dit wordt fontmatching genoemd. Het is een oude truc en het werkt al jaren niet meer. Google en andere zoekmachines zijn geavanceerd genoeg om dit te detecteren. Let ook op hoe klein je jouw tekst maakt. Als een variatie op het aanvullen van zoekwoorden proberen sommige mensen hun aantal trefwoorden te verhogen door een piepkleine tekst onder aan een pagina te plaatsen. Het heeft helemaal geen nut en zorgt er alleen maar voor dat je website op een spamwebsite begint te lijken.
8 // Titel stacking
Titel stacking of titels opstapelen is weer een andere truc uit de oude doos. Een manier waarop mensen aan titel stacking deden, was door extra tags te gebruiken om zo te proberen meer zoekwoorden toe te voegen. De nieuwe manier waarop mensen dit proberen te realiseren is door het toevoegen van titels met schuine streepjes en het opstapelen van sleutelzinnen. Dit soort titelsysteem werd vroeger voor een goede SEO ten zeerste aanbevolen. Als je het nu gebruikt, zal het waarschijnlijk de positie van je website op de zoekmachines doen verlagen.
Heb je hulp nodig met het verbeteren van je SEO, aarzel niet om ons te contacteren.
Je kan beter een slimme catchy titel verzinnen, in plaats van het te gebruiken als een manier om extra zoekwoorden te genereren. Schrijf je titels voor de mensen die het zouden lezen en niet voor zoekmachines.
9 // Geautomatiseerde analyses
Google stelt het niet op prijs als robots je inhoud schrijven en ze zijn nog minder dankbaar voor robots die je ranking controleren. Geautomatiseerde Google-zoekopdrachten en geautomatiseerde linkverzending zijn beide in strijd met de servicevoorwaarden van Google en beide kunnen ervoor zorgen dat jouw website wordt geweerd.
Ons besluit
Optimaliseer je SEO door een duidelijke en goed georganiseerde site te ontwerpen die geschreven is voor mensen en niet voor machines en robots. Leg je vertrouwen ook niet bij een bedrijf dat een exponentiële verhoging van je bezoekersaantallen belooft. Vaak zijn dit bedrijven die bovenstaande technieken gebruiken om zo je SEO te boosten. Verhoog je bezoekersaantallen door originele inhoud te schrijven. Maar vooral, probeer mensen niet te misleiden. Eerlijk duurt altijd het langst…
Wil jij je website op een juiste manier hoger laten scoren?
Gebruik de juiste handelingen om je bezoekersaantallen naar boven te krijgen en meer leads te genereren. Nood aan een helpende hand om je te begeleiden in dit proces? Neem zeker contact met ons op!