Hoger scoren in Google met E-A-T, zoekwoordstrategieën en linkbuilding

Jij wil hoger scoren in google? Goed idee, want met zoekmachineoptimalisatie kan je véél meer uit jouw website halen. Het maakt niet uit of je nu je webshop hoger in google wil krijgen of je meer bezoekers naar je eigen website wil trekken. SEO kan je hier bij helpen. Ja, SEO krikt je verkoopcijfers stelselmatig omhoog. Maar, je wegwijs maken in het onderwerp is vaak tijdrovend en behoorlijk ingewikkeld. Swift to the rescue! Laten we er samen induiken. In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over het E-A-T principe van Google, recente updates, slimme zoekwoordstrategieën en hoe doordachte linkbuilding je hoger doet scoren in de zoekresultaten. Ready? Hier volgen onze SEO-tips waar je meteen mee aan de slag kan.

Hoger scoren in Google met het E-A-T principe

Ging Google de Jamie Oliver tour op? Heeft het iets te maken met cookies? Nee, het E-A-T principe van Google is een richtlijn die staat voor Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. (Expertise – Autority – Trustworty). Drie factoren die Google sinds 2015 gebruikt om de kwaliteit van de content op je website te beoordelen en die nu actueler zijn dan ooit. Als je focus hier ligt, kom je al een heel eind.

Expertise: laat zien dat je weet waar je het over hebt. Schrijf informatieve en relevante content over je bedrijfssector en producten of diensten.

Autoriteit: bewijs dat je een betrouwbare bron van informatie bent. Verzamel positieve recensies, laat klanten aan het woord en laat zien dat anderen in je sector je waarderen.

Betrouwbaarheid: zorg ervoor dat je website veilig is (gebruik  een SSL-certificaat voor HTTPS), up-to-date en gemakkelijk te navigeren.

Man aan een tafel met een laptop en papier in zijn handen.

Op de hoogte blijven van Google-updates

Google voert regelmatig core updates uit aan het algoritme om de zoekervaring te verbeteren. Hiervan op de hoogte blijven, maakt hoger scoren een eitje. Al de ultieme SEO-tips vind je op Google’s officiële blog, Google Search Central.

Slimme Zoekwoordstrategieën

Zoekwoorden zijn de woorden en zinnen die mensen in Google invoeren als ze naar iets zoeken. Die zoekwoorden verwerken in de tekst op je website helpt om online gevonden te worden door de juiste mensen, mensen die zoeken naar jouw product, dienst of gerelateerde onderwerpen. Waar jij op moet focussen? Welke zoektermen Googlegebruikers intypen in de zoekbalk als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn. Besteed je hier helemaal geen aandacht aan? Dan kan het goed zijn dat je helemaal niet gevonden wordt op het internet. Jammer? Zeker! En je loopt bovendien heel wat verkooppotentieel mis. Actie ondernemen? Hier zijn enkele strategieën:

Gebruik zoekwoordonderzoekstools: Maak gebruik van (gratis) online tools zoals Google Keyword Planner, Ubersuggest, SEMrush, en Ahrefs om zoekvolumes, concurrentie en gerelateerde zoekwoorden te verkennen. Deze tools geven waardevolle inzichten in hoe vaak bepaalde zoekwoorden worden gezocht en hoe competitief ze zijn.

Begin met brede termen: Begin met het identificeren van bredere termen die verband houden met je producten, diensten of branche. Deze bredere termen kunnen dienen als basis voor verdere zoekwoorduitbreiding. Een voorbeeld? Stel je verkoopt ambachtelijke, natuurlijke geurkaarsen. In dat geval is ‘geurkaarsen’ een brede zoekterm, maar ook ‘beste geurkaarsen’ bijvoorbeeld.

Focus op long-tail zoekwoorden: Naast brede zoekwoorden is het belangrijk om te kijken naar long-tail zoekwoorden. Dit zijn langere, meer specifieke zinnen die gericht zijn op een specifieke intentie van de gebruiker. Hoewel het zoekvolume voor deze long-tail zoekwoorden lager kan zijn, hebben ze meestal minder concurrentie, waardoor je betere kansen hebt om hoog te ranken en gericht verkeer naar je website te krijgen. Even terug naar je geurkaarsen business. Stel: je wil workshops geven om mensen zelf geurkaarsen te leren maken. Dan is ‘hoe zelf geurkaars maken’ een longtail zoekwoord dat je zeker niet mag missen.

LSI-zoekwoorden: Dit zijn woorden en zinnen die gerelateerd zijn aan je hoofdzoekwoord. Ook wel bekend als semantische zoekwoorden. Ze kunnen Google helpen begrijpen waar je content over gaat. Voor je geurkaarsenbedrijfje denken we dan bijvoorbeeld aan ‘kaars’ en ‘theelichtjes’ of ‘ stompkaars’. Je kiest natuurlijk alleen de zoekwoorden die relevant zijn voor wat jij doet.

Vrouw aan een bureau met haar laptop en andere kantoorbenodigdheden

Optimalisatie

SEO en zoekwoordonderzoek is geen quick fix. Het kan je veel opleveren, maar je moet er wel voor werken. Hoger in google komen gratis en voor niks? In tegenstelling tot Google Ads/Google Adwords en je betalende inspanningen op social media, is het met SEO wél mogelijk. Het is belangrijk om regelmatig je zoekwoordstrategie en je content te herevalueren en te optimaliseren als je hoog wilt scoren. Houd ook rekening met seizoensgebonden zoekwoorden en actualiteiten die relevant kunnen zijn voor je bedrijf. Hoe scoort je website vandaag en waar je kan je bijsturen? Met Google Search Console en Google Analytics houd je de vinger aan de pols.

Door een grondig zoekwoordonderzoek uit te voeren, kun je de juiste zoekwoorden identificeren om je content op te richten en beter te ranken in de zoekresultaten. Om die zoekwoorden te vinden kan je op fora en sociale media onderzoek doen naar welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Zoekwoordenonderzoek helpt je om je online zichtbaarheid te vergroten, relevante bezoekers naar je website te trekken en uiteindelijk je zakelijke doelen te bereiken.

Hoeveel woorden per pagina?

Het aantal gerelateerde en relevante zoekwoorden dat je dient toe te voegen op je website is geen exacte wetenschap. Let wel op dat je je niet schuldig maakt aan keywordstuffing. Vroeger kon je daar nog succes mee halen, maar leesbaarheid en gebruikservaring primeren ondertussen: hou de flow van je teksten daarom zo natuurlijk mogelijk. Google bestraft deze wanpraktijken zelfs.

Pro tip: vergeet ook lokale SEO niet! Door je Google Mijn Bedrijf on point te houden en te focussen op “zoekwoord + locatie” kan je ook bij lokale zoekopdrachten hoger in Google komen. Voorbeeldje? ‘Geurkaarsen Antwerpen’.

Doordachte linkbuilding

SEO en zoekwoordonderzoek is geen quick fix. Het kan je veel opleveren, maar je moet er wel voor werken. Hoger in Google komen gratis en voor niks? In tegenstelling tot Google Ads/Google Adwords en je betalende inspanningen op social media, is het met SEO wél mogelijk. Het is belangrijk om regelmatig je zoekwoordstrategie en je content te herevalueren en te optimaliseren als je hoog wilt scoren. Houd ook rekening met seizoensgebonden zoekwoorden en actualiteiten die relevant kunnen zijn voor je bedrijf. Hoe scoort je website vandaag en waar kan je bijsturen? Met Google Search Console en Google Analytics houd je de vinger aan de pols.

Door grondig zoekwoordonderzoek uit te voeren, kun je de juiste zoekwoorden identificeren om je content op te richten en beter te ranken in de zoekresultaten. Om die zoekwoorden te vinden kan je op fora en sociale media onderzoek doen naar welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Zoekwoordenonderzoek helpt je om je online zichtbaarheid te vergroten, relevante bezoekers naar je website te trekken en uiteindelijk je zakelijke doelen te bereiken.

Hoger scoren in google?
Het is een vak apart

Zoekmachineoptimalisatie is een vak apart en het kan knap lastig zijn om bij te blijven met alle nieuwste trends en best practices. Het is een intensieve langtermijn inspanning die je - mits de nodige zorgvuldigheid - heel wat kan opleveren. Met een seo google expert onder de arm haal je meer uit je website. 

Bij Swift kunnen we je helpen met relevante en kwalitatieve teksten voor je website die vlot lezen én scoren in Google. En ook voor een constructief linkbuildingplan kan je bij ons terecht.

bal swift