Funnels. Meten is weten.

Je hoort het vaak zeggen: flyeren of adverteren in magazines, dat is toch niet meer van deze tijd, maar is dat wel zo? Meet je dat of ga je ervan uit dat wat anderen zeggen klopt? Meten is weten, want enkel zo kun je verifiëren wat voor jouw onderneming werkt. En ja, ook een flyer kan voor jou nog steeds het perfecte kanaal zijn om nieuwe klanten aan te trekken. 

Video afspelen over Funnels meten is weten

Iedereen in de funnel

Wil je weten welke communicatie, ads en publiciteit werkt, dan moet je dit proces stroomlijnen. In een vakterm ga je ‘funnelen’. Beschouw het als een trechter met één eindpunt: jouw landingspagina. Bovenaan in de die trechter zijn er verschillende ingangen die allemaal leiden naar jouw landingspagina. Denk maar aan die flyer, FB Ads, Google Ads, e-mailings of bijvoorbeeld een LinkedIn campagne. Wat je gaat doen is zorgen dat je per kanaal perfect weet hoeveel mensen er op je landingspagina terecht komen en beter nog: hoeveel er ook effectief converteren en klant worden. Belangrijk daarbij is dat je elke stap in deze funnel gaat meten. 

Een UTM-tag als reddende engel

Hoe je dat doet? Door aan elke stap en/of kanaal een aparte UTM-tag mee te geven. Dit is een klein stukje code dat wordt toegevoegd aan een URL. Deze code zorgt ervoor dat je makkelijk kunt zien via welk kanaal je bezoekers je landingspagina bereiken en eventueel ook een actie ondernemen. Dit kan bestellen, een folder aanvragen, een afspraak of wat anders zijn. 

Maar wat dan met een flyer en/of magazine?

Akkoord een UTM-tag is hier niet mogelijk en je wil uiteraard ook geen lange URL meegeven, want dat tikt geen mens in. De oplossing? Een QR-code of een short URL. Denk bijvoorbeeld maar aan vindbaar.be, een URL naast die van je huidige bedrijf waar je je landingspagina op parkeert. Zo kan je perfect meten wat je magazine advertentie of flyer bijdraagt aan leads of opbrengst! 

Meer weten over de mogelijkheden van funnels?

Wil je meer weten over dit onderwerp of ermee aan de slag gaan? Wij bekijken graag samen met jou de mogelijkheden. Contacteer ons en we zetten ook jou op weg naar meten en groei.