SEO, hoe werkt het ?

Je hebt de term SEO (Search Engine Optimization) vast al wel eens horen waaien? Verwar deze trouwens niet met SEA (Search Engine Advertisement). Maar wat is SEO nu eigenlijk? 

We gaan je niet wijsmaken dat je in geen tijd bovenaan gaat staan prijken op Google, want dat is een fabeltje. Alles hangt sowieso of van de niche waarin je actief bent, hoe hard de concurrentie inzet op dezelfde keywords en hoe goede je website in orde en wat er minimaal aanwezig of in orde moet zijn om te kunnen scoren in de zoekmachines. 

Video afspelen

Alles start bij SEO met een keywordanalyse

Het belangrijkste om mee te beginnen bij SEO is de keywordanalyse. Je moet gaan bepalen welke keywords voor jouw onderneming belangrijk zijn. Daarbij is het belangrijk om lokaal te denken, waardoor je automatisch bij de termen long tail keyword en short tail keyword uitkomt: 

● Een short tail keyword is bijvoorbeeld ‘slager’. De kans dat je daarop gaat scoren is vrij miniem.

● Een long tail keyword is bijvoorbeeld ‘slager Schoten’. Daar is de kans een stuk groter dat je bovenaan komt in Google.

“Het is essentieel dat teksten op je website correct zijn opgebouwd.”

SEO-webteksten schrijven

Na de keywordanalyse is het tijd om SEO-waardige teksten voor je website te schrijven. Teksten met de juiste woorden in zijn belangrijk, net zoals een goed gevulde website belangrijk is. Essentieel daarbij is ook dat de teksten juist zijn opgebouwd. Het fabeltje van vroeger dat je woorden in de metatags kan nestelen is al lang doorprikt. Een juiste opbouw met H1-tags, H2-tags en H3-tags, brengt wel een goede hiërarchie aan in je teksten. Aan de hand daarvan kan Google immers bepalen wat de relevante content is op die pagina. 

Google een sitemap doorspelen

Met een goede sitemap gaan we Google ook effectief helpen en aangeven welke pagina’s belangrijk zijn en welke minder. Dit is eigenlijk een XML-bestand waar alle content van je site instaat, gaan we aanreiken aan Google om te indexeren. 

Jij de aanzet, wij de rest

Wij kunnen dit volledige proces voor je in handen nemen, het enige wat jij in het begin moet doen is effectief aangeven wat je business is, wat je keywords zijn en welke concurrenten je hebt. Ook aangeven hoe je denkt dat klanten naar je op zoek gaan, is belangrijk. Wij gaan vervolgens het onderzoek en de analyse doen of dit effectief zo is, maar die eerste aanzet is wel nodig, jij kent immers je business door en door. 

Aan de slag met SEO?

Wil je zelf aan de slag met SEO, je site optimaliseren of een nieuwe site die meteen SEO-proof is? Contacteer ons en we bekijken graag samen de mogelijkheden.