Resources

Maak maximaal impact door de juiste stijl te hanteren

stijlhead

Maak maximaal impact door de juiste stijl te hanteren

Het is een misvatting als je stijl boven boodschap en doelgroep verkiest. Visueel ingestelde mensen zijn vaak te snel bezig met de stijl die ze mooi vinden waardoor ze vergeten na te gaan of het doel van de video hiermee bereikt zal worden. We onderscheiden verschillende stijlen, die elk hun pluspunten en beperkingen hebben. Maak tijdens het keuzeproces volgende afwegingen.

Animatie voor complexe boodschappen

Soms is de boodschap die in een video verwerkt zit waanzinnig ingewikkeld. De gehele productiestroom of werking van een bedrijf wordt uitgelegd, of er komen berekeningen aan bod. Kies in dat geval absoluut voor een videostijl die de boodschap ondersteunt en zelfs versterkt. Gebruik maken van een animatievideo biedt daar vaak de oplossing.

 

Enerzijds kan je in een animatievideo alles tonen dat je moeilijk kan verfilmen. Anderzijds kan je op een efficiënte manier de boodschap verhelderen door ondersteunende visuals en woorden te tonen. Ook kan je bij een animatievideo een gesproken tekst (de voiceover) toevoegen die hélemaal op maat is om de boodschap perfect over te brengen.

Of: gebruik ondersteunend materiaal

Wil je toch gebruik maken van een andere stijl maar is je boodschap erg ingewikkeld? Gebruik dan zeker ondersteunend materiaal dat je kan bespreken tijdens de video. Laat de kijker meekijken hoe je een berekening maakt, of neem de kijker virtueel mee in je productieproces a.d.h.v. beeldmateriaal.

Vriend vs. expert

Wanneer je een persoon iets laat inspreken voor de camera heb je de keuze om die persoon in de camera te laten kijken of naast de camera. Het lijkt een kleine nuance, maar het is een wereld van verschil voor de kijker. Wanneer iemand recht in de lens kijkt, kijkt die recht in de ogen van de kijker. Daardoor wordt hij / zij als meer toegankelijk en gelijkwaardig beschouwd. Kijkt de spreker naast de camera, dan lijkt het alsof die persoon geïnterviewd wordt. In dat geval percipieert de kijker de spreker als expert.

Handige tool voor minder vlotte sprekers

Naast de camera kijken kan écht vruchten afwerpen. Soms komen bedrijfsleiders onzeker over wanneer ze recht in de lens kijken. In dat geval kan het beter zijn om bewust naast de lens te kijken en te fixeren op 1 punt op ooghoogte om een interview te veinzen.

 

Desnoods kan je op dat moment als geheugensteuntje staakwoorden noteren die je kan aflezen tijdens de opname.

Wanneer kies je voor een animatievideo?

  • Je wil een moderne, hippe uitstraling;
  • Je hebt nood aan een efficiënte verduidelijking van je boodschap;
  • Je wil de video perfect in je huisstijl laten passen of veel met kleur werken;
  • Je dient zaken in beeld te brengen die moeilijk te verfilmen zijn;
  • Je wil de boodschap volledig in de hand hebben;
  • Je bent geen krak in het spreken voor de camera;
  • Je hebt als ondernemer geen tijd voor opnames.

Wanneer kies je voor live video?

  • Je wil de zaken tonen zoals ze zijn en de realiteit in beeld brengen;
  • Je brengt een momentopname in beeld (vb. een event);
  • Je wil een persoonlijke verbinding met de kijker tot stand brengen;
  • Je wil je bekendheid vergroten als ondernemer;
  • Je bent een krak in het spreken voor de camera;
  • Je wil getuigenissen in beeld brengen en klanten nieuwe prospects laten overtuigen;
  • Je wil kort op de bal spelen en snel resultaat hebben.

Let wel op… soms zit de magie in de afwijking

Soms is het verstandiger om te breken met regels, om harder in het oog te springen. Ter inspiratie, onlangs namen wij “testimonials” op van onze animatie-acteurs. Not done, uiteraard. Testimonials verliezen hun geloofwaardigheid als ze niet met live video zijn opgenomen. Maar het geeft een ludiek effect 😉